A A A

Громадське обговорення

ОБГОВОРЕННЯ

На публічне громадське обговорення виносяться зміни до Конституції України щодо децентралізації влади

Проект змін до Конституції України (щодо децентралізації влади) та Концепція реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні

Роз`яснення щодо змін до Конституції України на реалізацію Реформи місцевого самоврядування та курсу Уряду на децентралізацію влади в Україні
Порівняльна таблиця до проекту Закону України "Про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади)"

Розпорядження Кабінету Міністрів України від 01.04.2014 р. № 333-р "Про схвалення Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні"

• Розпорядження голови Крижопільської райдержадміністрації від 13 червня 2014 року "Про організацію проведення обговорення змін до Конституції України щодо децентралізації державної влади"


Обговорення питання оптимізації мережі загальноосвітніх шкіл

Оптимізувати, щоб «вкладати» в освіту та учня

Давня дискусія про те, чи потрібно "оптимізувати" мережу загальноосвітніх шкіл, не вщухає - незважаючи на всі наші революції, зміну влад  й навіть бойові дії на сході країни. Для одних збереження шкіл, навіть малокомплектних, - це необхідна умова подальшого розвитку українського села. А для інших - маленькі школи - це бюджетний тягар і чинник  низької  якості освіти.

Освітяни наголошують, що такі сільські школи, де мала наповнюваність  класів, оптимізують не заради заощадження грошей, а заради однаково якісної освіти для учнів міста і села. У нас сьогодні полярні ситуації: є сучасні новітні гімназії, ліцеї, школи, де створена належна матеріально-технічна база, підібраний кадровий потенціал. І є школи у відповідних приміщеннях - це гарні приміщення, в які вкладено великі кошти, або пристосовані, в яких немає спортзалу, комп'ютерного класу, їдальні,  належного кадрового забезпечення (тому що одна вчителька викладає усі предмети), а учнів обмаль. Та й, скажімо, реалізація творчого потенціалу школярів значно вища саме в опорних школах ( для прикладу,  рейтинг переможців Всеукраїнських олімпіад із базових дисциплін  обласного рівня у 2016-2017 н.р., а це - 16 учнів, у школах №1, №2 смт Крижопіль та №1, №2 с.Городківка). 

Державна політика полягає у тому, що малокомплектні школи повинні перетворитися на початкові, бо ж малеча має займатися якнайближче до своєї домівки, а учні  5-9, старших класів повинні їздити в опорні школи – де створенні всі умови для дитини. Згідно з законом про бюджет, ті загальноосвітні школи, де нараховується менше 25 учнів, не отримають субвенцію (тобто не буде державного фінансування). 

У нас «освітній кошик»  на одного учня у 2017 році  становить 10 900 гривень. Освітня субвенція формується для цілого району. Влада вимушена її перерозподілити, і так складається, що діти, які отримують якісну освіту у більш сучасних школах, не отримують коштів, які держава передбачає: на них витрачають менше, щоб утримувати   малокомплектну школу. І справа не лише в умовах, а й у несправедливому розподілі витрат із бюджету: якщо навчання одного учня в маленькій школі дорожче, значить гроші, яких не вистачає, заберуть у великої школи (Додаток).

Звісно, якщо ж громада бажає – нехай утримує даний заклад. Проте, навіть те, що більшість сільських бюджетів згодні дофінансовувати та частково утримувати навчальний заклад, не спасе дану ситуацію, адже  сьогодні існує катастрофічна проблема нестачі учнів, і з кожним роком їх стає все менше і менше.  Акумульовані  ж  кошти, місцева громада могла б використати  на освітлення, ремонт вулиць,  ФАПів, будинків культури та  інші необхідні для села заходи.

Попри все, громади сіл здебільшого проти оптимізації маленьких шкіл. Кажуть, що так зручніше і дітям, які менше стомлюються, і батькам. Задля ефективного  проведення оптимізації необхідно спочатку мати добре розвинену інфраструктуру,хороші дороги,нові автобуси й інше.

Районна влада не стоїть осторонь даного питання, а сприяє розвитку сільської інфраструктури. За рахунок коштів обласного та місцевих бюджетів проводиться ремонт доріг, забезпечення населення якісною водою, створення різнопрофільних кооперативів та інше.  Зокрема, реалізуються заходи і з модернізації загальноосвітніх навчальних закладів та зміцнення їх матеріально-технічної бази.  Реалізовано проекти, переможців 13-го обласного Конкурсу проектів розвитку територіальних громад Вінницької області 2016 року на загальну суму 627,14 тис. грн. (із них: 322,8  тис. грн. із обласного бюджету та 304,66 тис. грн. із місцевого). Кошти спрямовано на реконструкцію системи опалення СЗШ І-ІІІ ст. № 2  в с.Городківка; капітальні ремонти (заміна вікон, дверей на енергозберігаючі, ремонт актової та спортивної зали, придбання інвентарю та ін..) у СЗШ І-ІІІ ст. с. Вербка, СЗШ І-ІІІ ст. № 2 смт Крижопіль, НВК "ЗНЗІ-ІІ ст. -ДНЗ" с. Павлівка,  НВК "ЗНЗ І-ІІ ст. -ДНЗ" с.Тернівка.

Виконано проекти щодо соціально-економічного розвитку окремих територій, фінансування яких у 2016 році  здійснювалось за рахунок субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам. Це реконструкція системи теплопостачання СЗШ І-ІІІ ст. №1 смт Крижопіль - передбачувана кошторисна вартість 1018,0 тис. грн.; реконструкція частини СЗШ І-ІІІ ст. с.Гарячківка під приміщення дитячого садка  - на загальну суму 200 тис. грн. ; реконструкція приміщення СЗШ І-ІІІ ст. №2 смт Крижопіль: проведено роботи щодо заміни покрівлі на суму  2,15 млн. грн. (у т.ч. 1450  тис. грн. із державного бюджету).

Пріоритетом в освітній сфері є модернізація матеріально-технічної бази загальноосвітніх навчальних закладів, у першу чергу опорних, забезпечення їх сучасними кабінетами, навчально-комп'ютерними комплексами, мультимедійним обладнанням. Так,  із обласного бюджету освоєно 350 тис. грн., крім того із районного бюджету на закупівлю мультимедійних комплексів для шкіл СЗШ І-ІІІ ст. №1 та №2 с.Городківка та смт Крижопіль виділено 440 тис. грн.  Відповідно до Угоди між Урядом України й Урядом Китайської Народної Республіки отримано  2 комп’ютерних  класи  для опорних шкіл селища Крижопіль. За сприяння народного депутата України Ю.Македона виділено 958,5 тис. грн з державного бюджету на придбання навчально-комп'ютерних комплексів, мультимедійного обладнання, парт, впровадження енергозберігаючих заходів для опорних шкіл району.

Крім того, у минулому році закуплено два шкільних автобуси, на які  із районного бюджету виділено 1,2 млн. грн. та 2,4 млн. грн. кошти державного бюджету. Згодом, придбано ще один автобус для підвезення учнів із с.Савчине до школи №2 с. Городківка За рахунок співфінансування державного та місцевих бюджетів у цьому році заплановано  придбання ще 2 шкільних автобусів (з районного бюджету буде виділено 1млн 100тис.грн).

Зважаючи на вищезазначене, у 2017 році  заплановано оптимізацію навчальних закладів НВК «ЗНЗ І-ІІ ст-ДНЗ» с.Джугастра (станом на 25.03.2017 року – 22 учні), с.Висока Гребля (25 учнів), с.Павлівка (27 учнів).

Запрошуємо до обговорення даного питання. Вносити пропозиції можна за контактним телефоном 2-19-85 або 2-11-47 або на ел.адресу: politika.krz.rda@ukr.net або kryghopol-osvita@ukr.net

Додаток